Dalam
era kontemporari kini, sudah ramai yang kita lihat terutamanya para guru
menggunakan LCD dalam P & P. Tidak perlu melihat jauh, lihat sahaja di
sekolah masing – masing, hampir kesemua subjek yang menggunakan LCD. Sama ada
dalam subjek Sejarah, Ekonomi Asas, Bahasa Inggeris, Bahasa Melayu, pendek kata
majority subjek di sekolah. Apakah manfaat penggunaan LCD ni sehingga majoriti
guru menggunakannya?? Hah…. Mari kita selongkar bersama-sama, apakah manfaat atau kebaikan menggunakan LCD ini. Sebelum kita selongkar manfaat LCD, tahukah anda maksud LCD??
LCD adalah singkatan daripada Liquid Crystal Display (LCD).Antara manfaat menggunakan LCD terutamanya dalam kelas ialah, memudahkan pelajar untuk memahami apa yang disampaikan oleh guru. Misalnya sewaktu dalam kelas Sejarah, jika dibandingkan antara buku teks sejarah dengan penggunaan LCD pastinya penggunaan LCD yang lebih berkesan dan mantap. Hal ini demikian kerana, dalam buku teks, penerangannya yang sememangnya padat dan panjang lebar dan agak membosankan serta mengantuk berbanding dengan menggunakan LCD, guru sedia ada mengasingkan dan membua poin form, justeru itu, pelajar dapat membandingkan kesan, akibat dan sebagainya. Secara tidak langsung pembelajaran yang disampaikan masuk terus ke dalam otak dan pelajar mudah membuat nota.
Seterusnya,
dengan menggunakan pemancar ini, menjimatkan masa. Apa yang perlu dibuat hanya
memancarkan sahaja dan menekan butang-butang yang patut. Hal ini demikian,
secara langsung guru dapat mengajar dengan banyak disebabkan penjimatan masa kerana
guru-guru tidak perlu menulis panjang lebar ni papan hitam dan tidak
menghabiskan dakwat marker pen. Penggunaan
gambar dan ‘design’ slide atau apa-apa yang digunakan oleh guru mampu juga
menarik minat pelajar untuk menumpukan perhatian.
Konklusinya, penggunaan LCD semasa p & p kontemporari turut menyumbang kepada pendidikan pada hari ini dan sebenarnya terdapat pelbagai kebaikan dan manfaat LCD.
Rasanya semua orang sedia maklum akan bagaimana rupanya LCD.. hah, mari kita jenguk gambar dibawah ini, kemudahan LCD yang disediakan di Bilik Tayang SMKIS, di mana bilik tayang juga adalah sebahagian daripada tanggungjawab pusat sumber. Bukan sahaja terdapat kemudahan LCD ini di bilik tayang tetapi, di bilik matematik, di dewan makan asrama dan banyak lagi.
Penggunaan LCD semasa subjek Ekonomi Asas di bilik tayang SMKIS |
Dalam
era kontemporari kini, sudah ramai yang kita lihat terutamanya para guru
menggunakan LCD dalam P & P. Tidak perlu melihat jauh, lihat sahaja di
sekolah masing – masing, hampir kesemua subjek yang menggunakan LCD. Sama ada
dalam subjek Sejarah, Ekonomi Asas, Bahasa Inggeris, Bahasa Melayu, pendek kata
majority subjek di sekolah. Apakah manfaat penggunaan LCD ni sehingga majoriti
guru menggunakannya?? Hah…. Mari kita selongkar bersama-sama, apakah manfaat atau kebaikan menggunakan LCD ini. Sebelum kita selongkar manfaat LCD, tahukah anda maksud LCD??
LCD adalah singkatan daripada Liquid Crystal Display (LCD).Antara manfaat menggunakan LCD terutamanya dalam kelas ialah, memudahkan pelajar untuk memahami apa yang disampaikan oleh guru. Misalnya sewaktu dalam kelas Sejarah, jika dibandingkan antara buku teks sejarah dengan penggunaan LCD pastinya penggunaan LCD yang lebih berkesan dan mantap. Hal ini demikian kerana, dalam buku teks, penerangannya yang sememangnya padat dan panjang lebar dan agak membosankan serta mengantuk berbanding dengan menggunakan LCD, guru sedia ada mengasingkan dan membua poin form, justeru itu, pelajar dapat membandingkan kesan, akibat dan sebagainya. Secara tidak langsung pembelajaran yang disampaikan masuk terus ke dalam otak dan pelajar mudah membuat nota.
Seterusnya,
dengan menggunakan pemancar ini, menjimatkan masa. Apa yang perlu dibuat hanya
memancarkan sahaja dan menekan butang-butang yang patut. Hal ini demikian,
secara langsung guru dapat mengajar dengan banyak disebabkan penjimatan masa kerana
guru-guru tidak perlu menulis panjang lebar ni papan hitam dan tidak
menghabiskan dakwat marker pen. Penggunaan
gambar dan ‘design’ slide atau apa-apa yang digunakan oleh guru mampu juga
menarik minat pelajar untuk menumpukan perhatian.
Konklusinya, penggunaan LCD semasa p & p kontemporari turut menyumbang kepada pendidikan pada hari ini dan sebenarnya terdapat pelbagai kebaikan dan manfaat LCD.
Rasanya semua orang sedia maklum akan bagaimana rupanya LCD.. hah, mari kita jenguk gambar dibawah ini, kemudahan LCD yang disediakan di Bilik Tayang SMKIS, di mana bilik tayang juga adalah sebahagian daripada tanggungjawab pusat sumber. Bukan sahaja terdapat kemudahan LCD ini di bilik tayang tetapi, di bilik matematik, di dewan makan asrama dan banyak lagi.
Penggunaan LCD semasa subjek Ekonomi Asas di bilik tayang SMKIS |
Tiada ulasan:
Catat Ulasan