ANJUNG BAHASA

:: PANTUN PILIHAN

ASSALAMUALIKUM, SALAM SEJAHTERA SALAM 1 MALAYSIA, SALAM MELAKA MAJU NEGERIKU SAYANG NEGERI BANDAR TEKNOLOGI HIJAU..

Buah ara batang dibantun,

Mari dibantun denga parang;

Hai saudara dengarlah pantun,

Pantun tidak mengata orang.

 

Mari dibantun dengan parang,

Berangan besar didalam padi;

Pantun tidak mengata orang,

Janganlah syak didalam hati.

 

Berangan besar didalam padi,

Rumpun buluh dibuat pagar;

Jangan syak didalam hati,

Maklum pantun saya baru belajar.

 

Rumpun buluh dibuat pagar,

Cempedak dikerat-kerati;

Maklumlah pantun saya belajar,

Saya budak belum mengerti.

 

(Sumber : INSTITUT KAJIAN SEJARAH DAN PATRIOTISME MALAYSIA)
 

 

 
 
 
 
 
 
 

 

 





 

 
 
 
 
 
 
 
 

 

 
 
 
 

 

 

 

 

 
 

Selasa, 9 Oktober 2012

Penggunaaan LCD dalam P & P Pada Era Kontemporari Mampu Menjana Pendidikan

                Dalam era kontemporari kini, sudah ramai yang kita lihat terutamanya para guru menggunakan LCD dalam P & P. Tidak perlu melihat jauh, lihat sahaja di sekolah masing – masing, hampir kesemua subjek yang menggunakan LCD. Sama ada dalam subjek Sejarah, Ekonomi Asas, Bahasa Inggeris, Bahasa Melayu, pendek kata majority subjek di sekolah. Apakah manfaat penggunaan LCD ni sehingga majoriti guru menggunakannya?? Hah…. Mari kita selongkar bersama-sama, apakah manfaat  atau kebaikan menggunakan LCD ini.  Sebelum kita selongkar manfaat LCD, tahukah anda maksud LCD??

LCD adalah singkatan daripada Liquid Crystal Display (LCD). 
Antara manfaat menggunakan LCD terutamanya dalam kelas ialah,  memudahkan pelajar untuk memahami apa yang disampaikan oleh guru. Misalnya sewaktu dalam kelas Sejarah, jika dibandingkan antara buku teks sejarah dengan penggunaan LCD pastinya penggunaan LCD yang lebih berkesan dan mantap. Hal ini demikian kerana, dalam buku teks, penerangannya yang sememangnya padat dan panjang lebar dan agak membosankan serta mengantuk berbanding dengan menggunakan LCD, guru sedia ada mengasingkan dan membua poin form, justeru itu, pelajar dapat membandingkan kesan, akibat dan sebagainya. Secara tidak langsung pembelajaran yang disampaikan masuk terus ke dalam otak dan pelajar mudah membuat nota.

                Seterusnya, dengan menggunakan pemancar ini, menjimatkan masa. Apa yang perlu dibuat hanya memancarkan sahaja dan menekan butang-butang yang patut. Hal ini demikian, secara langsung guru dapat mengajar dengan banyak disebabkan penjimatan masa kerana guru-guru tidak perlu menulis panjang lebar ni papan hitam dan tidak menghabiskan  dakwat marker pen. Penggunaan gambar dan ‘design’ slide atau apa-apa yang digunakan oleh guru mampu juga menarik minat pelajar untuk menumpukan perhatian.

Konklusinya, penggunaan LCD semasa p & p kontemporari turut menyumbang kepada pendidikan pada hari ini dan sebenarnya terdapat pelbagai kebaikan dan manfaat LCD.
Rasanya semua orang sedia maklum akan bagaimana rupanya LCD.. hah, mari kita jenguk gambar dibawah ini, kemudahan LCD yang disediakan di Bilik Tayang SMKIS, di mana bilik tayang juga adalah sebahagian daripada tanggungjawab pusat sumber. Bukan sahaja terdapat kemudahan LCD ini di bilik tayang tetapi,  di bilik matematik, di dewan makan asrama dan banyak lagi.


Penggunaan LCD semasa subjek Ekonomi Asas di bilik tayang SMKIS




                Dalam era kontemporari kini, sudah ramai yang kita lihat terutamanya para guru menggunakan LCD dalam P & P. Tidak perlu melihat jauh, lihat sahaja di sekolah masing – masing, hampir kesemua subjek yang menggunakan LCD. Sama ada dalam subjek Sejarah, Ekonomi Asas, Bahasa Inggeris, Bahasa Melayu, pendek kata majority subjek di sekolah. Apakah manfaat penggunaan LCD ni sehingga majoriti guru menggunakannya?? Hah…. Mari kita selongkar bersama-sama, apakah manfaat  atau kebaikan menggunakan LCD ini.  Sebelum kita selongkar manfaat LCD, tahukah anda maksud LCD??

LCD adalah singkatan daripada Liquid Crystal Display (LCD). 
Antara manfaat menggunakan LCD terutamanya dalam kelas ialah,  memudahkan pelajar untuk memahami apa yang disampaikan oleh guru. Misalnya sewaktu dalam kelas Sejarah, jika dibandingkan antara buku teks sejarah dengan penggunaan LCD pastinya penggunaan LCD yang lebih berkesan dan mantap. Hal ini demikian kerana, dalam buku teks, penerangannya yang sememangnya padat dan panjang lebar dan agak membosankan serta mengantuk berbanding dengan menggunakan LCD, guru sedia ada mengasingkan dan membua poin form, justeru itu, pelajar dapat membandingkan kesan, akibat dan sebagainya. Secara tidak langsung pembelajaran yang disampaikan masuk terus ke dalam otak dan pelajar mudah membuat nota.

                Seterusnya, dengan menggunakan pemancar ini, menjimatkan masa. Apa yang perlu dibuat hanya memancarkan sahaja dan menekan butang-butang yang patut. Hal ini demikian, secara langsung guru dapat mengajar dengan banyak disebabkan penjimatan masa kerana guru-guru tidak perlu menulis panjang lebar ni papan hitam dan tidak menghabiskan  dakwat marker pen. Penggunaan gambar dan ‘design’ slide atau apa-apa yang digunakan oleh guru mampu juga menarik minat pelajar untuk menumpukan perhatian.

Konklusinya, penggunaan LCD semasa p & p kontemporari turut menyumbang kepada pendidikan pada hari ini dan sebenarnya terdapat pelbagai kebaikan dan manfaat LCD.
Rasanya semua orang sedia maklum akan bagaimana rupanya LCD.. hah, mari kita jenguk gambar dibawah ini, kemudahan LCD yang disediakan di Bilik Tayang SMKIS, di mana bilik tayang juga adalah sebahagian daripada tanggungjawab pusat sumber. Bukan sahaja terdapat kemudahan LCD ini di bilik tayang tetapi,  di bilik matematik, di dewan makan asrama dan banyak lagi.


Penggunaan LCD semasa subjek Ekonomi Asas di bilik tayang SMKIS





Terima kasih kerana sudi membaca entry kami :D

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Hakcipta© Tersendiri PSS SMK Iskandar Shah Jasin. Sesuai untuk resolusi dengan sokongan paparan Chrome