Ilmu Penjana Pendidikan Kontemporari?. Ilmu, penjana, pendidikan
sudah kita maklum maksud perkataan tersebut. Tetapi tahukah anda maksud
Kontemporari? Apabila ditanya, ada yang berpandangan kontemporari ini
bermaksud, yang semasa atau terbaru. Ada juga yang berpendapat kontemporari ini
bermaksud yang sudah lepas, silam, yang lama – lama dahulu dan sebagainya.
Namun begitu, menurut Kamus Dewan Edisi ke – 4 kontemporari bermaksud pada masa
yang sama, semasa atau sesama (dengan seseorang atau sesuatu), pada masa kini.
Dalam erti kata lain, Ilmu Penjana Pendidikan Kontemporari didefinasikan
sebagai sesuatu bahan atau elemen yang dapat memberansangkan pendidikan pada
era globalisasi ini. Oleh itu sudah terang lagikan bersuluh maksud kontemporari
itu.
Mengapakah
pendidikan kontemporari dapat mejana ilmu? Hal ini demikian kerana, negara kita
sedang giat maju berkembang dalam arus teknologi dan seiring dengan dunia
sains. Oleh itu, disebabkan kecanggihan pada hari ini dapat diaplikasi atau
digunakan dalam pendidikan. Berbagai-bagai idea dan inovasi mahupun langkah
yang dilakukan bagi memantapkan pendidikan. Secara langsung, dengan idea-idea
mahupun elemen-elemen yang berkaitan pendidikan digabungkan dengan menggunakan
kecangihan teknologi pada hari ini, sama ada dengan buku-buku yang diterbitkan,
pembelajaran ‘online’, dan sebagainya dapat memajukan sektor pendidikan dan
melahirka generasi yang berguna kepada bangsa, negara mahupun agama. Secara
ringkasnya, dengan adanya pendidikan kontemporari ini dapat membangkinkan ilmu
pengetahuan.
Tambahan
lagi, dengan sumbangan dan bantuan yang diberi oleh kerajaan dalam Bajet 2013
seperti yang kita sedia maklum. Dengan sumbangan baucar buku RM 250, nilai
baucar ditambah dari RM200 untuk pelajar IPT dan Tingkatan Enam dan juga RM 100
bantuan persekolahan kepada setiap murid Tahun 1 hingga Tingkatan 5. PTPTN,
Rumah, Cukai, sumbangan untuk isi rumah, untuk individu bujang, rebat one-off
kepada belia dan lain-lain lagi, menjadi penjana ilmu. Kenapa pula? Sebab,
dengan adanya sumbangan-sumbangan ini dapat meringankan beban bagi keluarga
dimana taraf hidupnya yang rendah. Secara tidak langsung, wang-wang tersebut
dapat digunakan untuk membeli buku-buku dan digunakan untuk pembelajaran. Pada
masa yang sama, masalah yang dihadapi oleh pelajar-pelajar dan semua pihak
dapat diringankan dan memudahkan mereka untuk menuntut ilmu.
Konklusinya,
dengan adanya banyak pendidikan yang kontemporari dapat menjamin masa depan
pelajar-pelajar. Bayangkan sekiranya kita masih dalam era pramoden, semestinya
ilmu pengetahuan sama ada dalam bentuk ilmiah dan sebagainya sukar untuk kita
cari, dan seperti katak di bawah temperungnya. Tetapi dengan adanya kemudahan
seperti internet, semuanya berada hanya di hujung jari. Jadi dengan pembaharuan
demi pembaharuan mahupun perkembangan yang dilakukan dalam pendidikan banyak
manfaat dan kebaikannya. Insya-Allah.
Ilmu Penjana Pendidikan Kontemporari?. Ilmu, penjana, pendidikan
sudah kita maklum maksud perkataan tersebut. Tetapi tahukah anda maksud
Kontemporari? Apabila ditanya, ada yang berpandangan kontemporari ini
bermaksud, yang semasa atau terbaru. Ada juga yang berpendapat kontemporari ini
bermaksud yang sudah lepas, silam, yang lama – lama dahulu dan sebagainya.
Namun begitu, menurut Kamus Dewan Edisi ke – 4 kontemporari bermaksud pada masa
yang sama, semasa atau sesama (dengan seseorang atau sesuatu), pada masa kini.
Dalam erti kata lain, Ilmu Penjana Pendidikan Kontemporari didefinasikan
sebagai sesuatu bahan atau elemen yang dapat memberansangkan pendidikan pada
era globalisasi ini. Oleh itu sudah terang lagikan bersuluh maksud kontemporari
itu.
Mengapakah
pendidikan kontemporari dapat mejana ilmu? Hal ini demikian kerana, negara kita
sedang giat maju berkembang dalam arus teknologi dan seiring dengan dunia
sains. Oleh itu, disebabkan kecanggihan pada hari ini dapat diaplikasi atau
digunakan dalam pendidikan. Berbagai-bagai idea dan inovasi mahupun langkah
yang dilakukan bagi memantapkan pendidikan. Secara langsung, dengan idea-idea
mahupun elemen-elemen yang berkaitan pendidikan digabungkan dengan menggunakan
kecangihan teknologi pada hari ini, sama ada dengan buku-buku yang diterbitkan,
pembelajaran ‘online’, dan sebagainya dapat memajukan sektor pendidikan dan
melahirka generasi yang berguna kepada bangsa, negara mahupun agama. Secara
ringkasnya, dengan adanya pendidikan kontemporari ini dapat membangkinkan ilmu
pengetahuan.
Tambahan
lagi, dengan sumbangan dan bantuan yang diberi oleh kerajaan dalam Bajet 2013
seperti yang kita sedia maklum. Dengan sumbangan baucar buku RM 250, nilai
baucar ditambah dari RM200 untuk pelajar IPT dan Tingkatan Enam dan juga RM 100
bantuan persekolahan kepada setiap murid Tahun 1 hingga Tingkatan 5. PTPTN,
Rumah, Cukai, sumbangan untuk isi rumah, untuk individu bujang, rebat one-off
kepada belia dan lain-lain lagi, menjadi penjana ilmu. Kenapa pula? Sebab,
dengan adanya sumbangan-sumbangan ini dapat meringankan beban bagi keluarga
dimana taraf hidupnya yang rendah. Secara tidak langsung, wang-wang tersebut
dapat digunakan untuk membeli buku-buku dan digunakan untuk pembelajaran. Pada
masa yang sama, masalah yang dihadapi oleh pelajar-pelajar dan semua pihak
dapat diringankan dan memudahkan mereka untuk menuntut ilmu.
Konklusinya,
dengan adanya banyak pendidikan yang kontemporari dapat menjamin masa depan
pelajar-pelajar. Bayangkan sekiranya kita masih dalam era pramoden, semestinya
ilmu pengetahuan sama ada dalam bentuk ilmiah dan sebagainya sukar untuk kita
cari, dan seperti katak di bawah temperungnya. Tetapi dengan adanya kemudahan
seperti internet, semuanya berada hanya di hujung jari. Jadi dengan pembaharuan
demi pembaharuan mahupun perkembangan yang dilakukan dalam pendidikan banyak
manfaat dan kebaikannya. Insya-Allah.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan